tiistai 22. tammikuuta 2008

Sillanrakennusta

Ilman siltoja olisi hankalaa. Terveyskeskukseen pitäisi mennä veneellä. Moottoritien yli ei pääsisi millään. Jos lähdetään kauemmas, niin olisiko Pariisia ilman Seinen tai Lontoota ilman Thamesin siltoja?

Ihan joka paikkaan ei siltaa voi tai kannata rakentaa, mutta ahkerasti ihminen on niitä viritellyt.

Maailman korkeimmaksi mainittu tiesilta, Le Viaduc de Millau ylittää Tarn-joen eteläranskalaisen Millaun kaupungin kohdalla. Sillan ajotie on 270 metrin korkeudella ja sen korkein kohta yltää yli 300 metriin. Sivuston galleriassa on kuvia sekä rakennusvaiheesta että huikeasta lopputuloksesta.

Akashi-Kaikyo Japanissa yhdistää Koben kaupungin ja Awajin saaren. Se on jänneväliltään maailman pisin riippusilta. Henkilö nimeltä V. Ryan kertoo rakennusprojektista ja sillan rakenteesta. Tekstiä täydentävät havainnolliset piirrokset ja valokuvat.

Miten vuonna 1937 valmistunut 2730 pitkä riippusilta Golden Gate kestää myrskyt ja valtavan liikenteen? PBS:n sivulla on
sillan rakentamiseen liittyvää matematiikkaa ja yksityiskohtaista tietoa sillan vaiheista.

Vuonna 2000 virallisesti avattu jalankulkusilta Millenium Bridge jouduttiin sulkemaan heti avajaispäivän jälkeen liiallisen heilumisen vuoksi. Sivusto esittelee sillan suunnitteluprosessia, arkkitehtuuria ja korjaustöitä. Muut Lontoon Thamesin ylittävät sillat on sijoitettu kartalle ja kuvailtu lyhyesti.

China Bridge -sivuilla
kuvataan NOVA´n ryhmän yritystä rakentaa Kiinassa muinoin käytössä olleen mallin mukainen kaarisilta luonnonmateriaaleista. Samassa yhteydessä kerrotaan bambun monipuolisista käyttömahdollisuuksista ja Kiinan Song-dynastian aikaisista keksinnöistä.

Siltojen suunnittelulle, historialle ja rakentamiselle omistettu Bridge Construction and Engineering sisältää tietoa valmiista, keskeneräisistä ja suunnitteilla olevista siltahankkeista eri puolilla maailmaa.

Lopuksi onkin lepuuttavaa tutkailla Kuninkaantien vanhoja siltoja, joita Tielaitos suojelee museokohteina.

Ei kommentteja: